Wednesday, December 29, 2010

Ada hikmah duduk oversea?

Assalamualaikum,

Begitulah kata suami satu hari. "Kenapa?" soal saya balik.

"Sebab, dulu masa di Malaysia, kita tak masak hari-hari, tiga kali sehari. Kat sini, kita masak hari-hari, sekurang-kurangnya, habis malas pun, 3 kali nak kena ada menu nak di makan". Oh...

Heh..heh...betul kata suami. Maklumlah, duduk di negara mat saleh ni, kalau nak makan kena masak sendirilah, kalau tak masak alamat lapar. Kalau nak beli-beli di luar, sangatlah mahal! Memanglah, ada juga kadang-kadang tu, kami teringin nak makan yang orang lain masak, jadi kami adalah beli kebab halal (ada banyak kedai juga di sini). 


Kebab ala Turki, banyak sayur, dan sedap!
Selain kebab, kami tak pernah lagi beli makanan lain, walau dekat dengan rumah kami ni ada Nando's yang halal. Kawan-kawan ada cuba, katanya boleh tahan, tapi belum terfikir nak cuba, sebab harganya pun boleh tahan! Kalau kebab tu pun, selalu beli yang 'small' saja, itupun harganya Aud 6.60, untuk chicken, dan Aud 6.00 kalau beef. Isk...kalau nak darab 3.1 currency RM, memang tak beli dah. Tapi, kat sini, bila membeli yang kecik-kecik ni, biasanya kita tutup sebelah mata, jangan darab.

Jadinya, memasak lah kami hari-hari. bergilir-gilir lah saya dan suami. Biasanya saya siapkan breakfast, dan suami nanti akan masakkan lunch dan juga dinner. Kalau hari cuti, saya ambil alih lah dapur tu. Yang paling best, semenjak kami menonton satu program masakan, "Junior Masterchef Australia", semenjak tu memang sangat minat nak masak. Seronok, macam buat research pulak rasanya. Anak yang paling kecik tu pun sekarang rajin menolong di dapur, Alhamdulillah...



Masa di Malaysia, memang sangat jarang memasak. Maklumlah, kat sana, kalau lapar, banyak saja kedai yang jual makanan siap, lauk siap. Pergi saja, pilih, bayar, balik makan. Cepat. Lebih-lebih lagi rumah dekat saja dengan kedai makan, walking distance...apa lagi...

Semenjak menetap di Brisbane dalam 3 bulan ni, rasanya kami dah belajar macam-macam masakan. Yang dulu tak pernah-pernah terfikir mampu nak masak, sekarang dah boleh masak. Seronok! Rasa macam berjaya buat experiment dalam lab.

Banyak juga masakan-masakan baru yang kami cuba, sekarang senang, ada internet, google saja, dapatlah resepi. Lagi di Brisbane ni, nak dapatkan bahan-bahan mentah halal agak senang, jadi lagi senang nak masak. Yang paling best, kalau tepung gandum, roti, dairy products, jenis-jenis spageti, makaroni dan seumpamanya sangat murah, maka boleh pelbagaikan masakan berdasarkan bahan-bahan tu. Murah dan sedap juga.

Puding roti dan pisang

Macaroni 'curls' cheese

Kalau beras, kami campurkan 2 jenis beras; beras jasmin dan beras basmathi. Jadi bila masak, tak lembik sangat, sedap, cuma kena kurangkan air sikit dari beras biasa di masak di Malaysia. Cuma yang mahal sikit di sini, ikan bilis! Yang ni, dah lah mahal, tak berapa nak sedap, agak keras, jadi, nampaknya nanti bila suami balik ke Malaysia tahun depan, kena bawak ikan bilis banyak-banyak.

Ada satu kedai Chinese orang Malaysia, kami panggil Ah Chai, dekat rumah saya ni. Kalau nak cepat-cepat cari bahan masak tu, ke kedai Ah Chai saja lah, tak payah ke Inala atau Yuen Supermarket. Kat Ah Chai pun ada macam-macam walau sikit lebih harga dari di sana. Tapi yang wajib beli, roti paratha Kawanku, buatan Malaysia, halal, buat roti canai segera pagi-pagi. Sedappp....

Ni lah roti paratha Kawanku, memang rasa roti canai asli, kita siapkan kari saja.

1 comment:

  1. kak, ikan bilis memang kami pun terasa sangat.. Lin baru balik msia puas alepas, beli juga sekilo...tak tahu tahan berapa lama... Rindu betul nak mkn ikan bilis byk2 macam kat kampung kan..:))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...