Friday, March 11, 2011

'Berlibur' sehari satu jam menonton KCB MRI

Assalamualaikum,

Syukur ke hadrat Allah, masih di beri peluang menghirup udara segar bumi Brisbane. Semenjak dua tiga hari ni, cuaca nyaman, dan panas sudah mulai berkurangan. Alhamdulillah, cukup selesa.

Dalam kesibukan menulis tesis, saya mencari ruang satu atau dua jam sehari untuk menonton filem-filem keagamaan atau 'religi' demi mengisi masa libur/rehat, sambil juga mencari pengisian rohani.

Korek punya korek di you tube, terjumpa sinetron bersiri terbaru dari Indonesia, "Ketika Cinta Bertasbih Meraih Ridho Ilahi", yang mulanya tanggal 3 Mac 2011. Ntah berapa episod, saya tak pasti, tetapi setiap hari satu episod saya tonton, seiring dengan tayangannya di Indonesia ketika ini. Malam ini maknanya episod ke-9. 



Alamatnya, kalau dah mula, susah dah nak berhenti ni. Tapi rasanya berbaloi, sebab cuma lebih kurang satu jam lebih sehari, dan ada pengisian di dalam cerita itu. Pelbagai kupasan hadith, Al-Quran, serta kisah-kisah yang sarat dengan pengajaran dan iktibar. Saya tidak rasa membuang masa saya.

Maklumlah, semenjak tiba di Brisbane, jarang-jarang benar saya bersembang-sembang yang kadang-kadang agak membuang masa. Kalau di Malaysia, maklumlah, asal ke cafe saja, lama lah juga, lebih-lebih lagi kalau dah makan dengan kawan-kawan. Macam-macam cerita! kalau di sini, kami biasanya berjumpa hujung minggu, sama ada sambil membawa anak-anak melihat dunia Australia, atau cuma berjumpa di rumah sahabat-sahabat, bertanya khabar, berkongsi cerita tentang study saja. Maka dengan mengisi masa libur sambil menonton filem-filem yang bermanfaat, memberi kebaikan untuk diri saya juga. Banyak yang saya pelajari dari cerita-cerita sebegini untuk memperbaiki diri, InshaAllah.

Semenjak ada usrah ini, kami berjumpa untuk pengisian rohani. Alhamdulillah, sambil berjumpa, bertanya khabar, sambil itu boleh mengisi ilmu di dada, InshaAllah. Rasanya lebih bermanfaat, dari berjumpa dan bersembang tentang hal-hal yang tak berpatutan, maklumlah, kalau dah banyak cakap, takut terlalai, jadi 'termengumpat' pula. Nauzubillah!

Salam dari Brisbane.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...