Monday, January 16, 2012

Akhirnya saya suarakan juga...

Assalamualaikum,


Hari-hari yang memenatkan. Sangat penat. Tidur juga dah jadi tidur-tidur ayam. Makan? hemm...dah berapa hari kami makan ala kadar je. Kesian suami dan anak-anak, tapi Alhamdulillah, syukur, mereka faham. Dulu-dulu sebelum suami kerja malam (5 malam seminggu) bila saya sangat sibuk (dan berserabai) suami akan tolong masak dan sebagainya. Tapi semenjak dia bekerja ni tak sampai hati rasanya. Siang hari nampak letih sangat. Jadi, setakat mampu saya buat lah, mana yang sempat...:((




Dah lama saya pendam. Saya nak suarakan pada supervisor, ada bahagian dalam study saya yang saya tak nak buat dan tak setuju. I don't see the rationale of doing it. Macamana ni?


Bila mana saya ada masalah dengan committee ethical, saya pun bercakap. Lah, selama ni, rupanya supervisor pertama saya juga tak setuju. Tapi sebab supervisor kedua yang nak sangat buat, so dia ala-ala mengalah walau hati dong dang dong dang memberontak. Saya pula ingat, kalau dah present proposal, dan school dah terima, tak boleh tukar dah. Padahal hati dok memberontak segala ada...haish!


Tak pe, tadi dah selesai. Saya yakin, InshaAllah, keputusan kami berdua itu tepat. Saya nak tergelak pun ada, bila dia kata, "how stupid, why we never talk about this before?"..Hehe...funny things, tu lah. Lain kali berterus terang saja bila ada kemusykilan. Bila diam jadi lagu ni. Alhamdulillah belum terlambat apa-apa. 


Supervisor kedua? I just let my first supervisor handle her.....:D.
Pengajaran: In doing research, if you have any doubt about anything, speak out. Discuss. No harm. 
( Adat timur, hormati guru, tapi kalau situasi macam ni, kalau rasa nak 'lawan' sikit tak pe je....).


Tiba-tiba teringat masa buat master dulu. Di Malaysia. Saya pernah suarakan sesuatu yang 'doubtful' dan saya rasa kena ubah. Tiba-tiba kena marah sebab ada yang kata saya tak pandai hormat guru. salah ke? saya bukan jerit-jerit marah pun, saya tulis elok-elok dalam email dulu, sebelum berjumpa. Kena marah juga...isk....agaknya sebab tu saya jadi pasif sikit sekarang. ye ke?


wassalam.

1 comment:

  1. Very interesting blog you have here. Same challenges we have as PhD students.

    Abdullah Mohd Nawi
    University of Canterbury
    cuticutiNZ.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...